تهران/ واحد مركزي خبر/ سياسي 1391/02/23
خبرگزاري فرانسه در گزارشي عناوين برخي از مهمترين رويدادهاي اروپا، آسيا و آمريكا را در روز شنبه دوازدهم ماه مه، بيست و سوم ارديبهشت ماه، به اين صورت اعلام كرد:
يونان
آتن- پيگيري اخبار مربوط به بحران مالي يونان در حالي كه اين كشور با رهبري رئيس جمهور تلاش مي كند يك دولت ائتلافي تشكيل دهد كه قادر باشد يونان را در منطقه يورو حفظ كند و در عين حال از شدت تدابير رياضت اقتصادي كه اتحاديه اروپا و صندوق بين المللي پول به اين كشور تحميل كرده اند، بكاهد.
اسپانيا
مادريد- معترضان به نظام مالي اسپانيا كه اولين بار سال گذشته جنبش خود را تحت عنوان «برآشفتگان» آغاز كردند، قصد دارند بار ديگر براي ادامه اعتراضات خود به خيابانها بريزند و ثابت كنند كه جنبش آنها نابود نشده است. معترضان اسپانيايي از ساعت هفده به وقت گرينويچ در مادريد و هشتاد شهر ديگر اسپانيا تظاهرات خواهند كرد.
اوكراين
كيف- طرفداران جناح مخالف اوكراين به ويژه حزب يوليا تيموشنكو، نخست وزير سابق اوكراين كه اكنون در بازداشت بسر مي برد، از ساعت هفت به وقت گرينويچ در پايتخت اوكراين تجمع خواهند كرد تا اعتراض خود را به سياستهاي ويكتور يانوكوويچ رئيس جمهور كشورشان نشان دهند.
اندونزي
سيداهو- ادامه عمليات جستجو براي يافتن اجساد قربانيان سانحه يك فروند هواپيماي سوخو كه در دامنه يك كوه آتشفشاني در اندونزي سقوط كرد.
كره جنوبي
يئوسو- يك نمايشگاه بين المللي اختصاصي مربوط به آينده زيست بومهاي دريايي روز شنبه در شهر يئوسو كره جنوبي آغاز به كار خواهد كرد.
ژاپن
تتانگاشياما- ژاپن يك ماهواره چند منظوره كره جنوبي را با يك موشك از نوع اچ-دو آ H-2A به فضا خواهد فرستاد.
آمريكا
لينچبورگ- ميت رامني، نامزد حزب جمهوري خواه آمريكا براي انتخابات رياست جمهوري آينده اين كشور، در دانشگاه «ليبرتي» در ايالت ويرجينيا در شرق آمريكا سخنراني خواهد كرد. اين دانشگاه غيردولتي را جري فالول،محافظه كار مسيحي احداث كرده است.
اتريش
وين- مجموعه اي از عكسهاي قديمي نادر از عكاسان مشهور از جمله ژان باتيست لوئيس گرو متعلق به سال هزار و هشتصد و پنجاه و پنج، توسط هنركده Westlicht به مزايده گذاشته خواهد شد.
163/145
بهروز انوار
شايد نشود اوضاع را بهتر كرد،بدتر كه مي شود كرد.(صادق هدايت-در نامه اي به صادق چوبك)
آكي كوريسماكي در تاريخ ۴ آوريل سال ۱۹۵۷ در شهر اوريماتيلا در كشور فنلاند چشم به جهان گشود. پس از پايان تحصيلاتش در رشته مطالعات رسانهاي در دانشگاه هلسينكي در فنلاند اولين كارش را در كنار برادرش ميكا كوريسماكي به عنوان دستيار كارگردان آغاز كرد. نخستين فيلمي كه توجه همگان را جلب كرد، فيلم جنايت و مكافات در سال ۱۹۸۳ بود كه از روي داستاني از داستايوسكي ساخته شد و سپس او با فيلم « كابويهاي ليننگراد به آمريكا ميروند» ذهن تمام جهانيان را به خود معطوف كرد. آثار كوريسماكي اغلب در جهان ساختگي كه بي شباهت به فيلم هاي رابر برسون نيست سير مي كنند. تنهايي انسان معاصر،تسليم شدن در برابر تقدير و همچنين تصميمات ويران كننده به جاي تاملات دورانديشانه از جمله دستمايه هاي اصلي آثار كوريسماكي است.
كوريسماكي بعد از چند فيلم كه به عنوان دستيار در كنار بردارش ميكا كوريسماكي انجام داد بعد از يك فيلم مستند با اولين فيلم بلند داستاني اش به سراغ رمان جنايات و مكافات فئودور داستايوفسكي رفت.رماني كه تقريبا سي فيلم بلند با اقتباس از آن ساخته شده كه شايد مشهورترين اقتباس از آن جوزف وان اشترانبرگ در دهه 30 19 باشد اما آثاري همچون فيلم كوتاهي درباره قتل از ده فرمان كيشلوفسكي و همچنين ماشينيست از براد اندرسون هم هستند كه تم اصلي اين رمان بزرگ را دستمايه كار خود قرار داده اند.
نمي توان گفت در اين فيلم،كارگردان جسور فنلاندي مانند كارهاي بعدي اش همچون دختر كارخانه كبريت يا روشنايي صبحدم در زمينه روايت ميني ماليستي از يك واقعه غريب انساني به ساده ترين شكل ممكن حرف مي زند اما در همين فيلم هم سادگي در روايت و دكوپاژ رگه هايي از كوريسماكي معروف را به رخ مي كشد.فيلم در سال 1983 ساخته شده.يعني سالهايي كه در اروپاي شرقي و آسيا كارگردانهايي همچون سهراب شهيدثالث و كيشلوفسكي حرفهايي را در زمينه سادگي روايت و فرم زده بودند.
ماركو تويكا كارگر سلاخ خانه به جاي زني كه قرار است به عنوان پيك غذا براي پيرزن غذا بياورد به خانه پيرزن مي رود و او را به قتل مي رساند و در كنار جسد مي نشيند در حالي كه طلا و ساعت زن را هم برداشته ودر دست دارد. در اين حين پيك غذا از راه مي رسد و با ديدن صحنه از او مي پرسد كه چه شده و او مي گويد كه مُرده.
زن با وجودي كه مي داند قتل كار ماركو است در دادگاه شهادت دروغ مي دهد و اين سبب دوستي آن دو مي شود.پليس به رابطه انها پي مي برد و...
آينو سپو كه در تمام فيلم هاي بعدي كوريسماكي حضور دارد نقش زني را عهده دار شده كه با چهره اندوهگين خود يك مشت خاطره بد و همچنين يك زندگي روزمره غمگين را به مخاطب القا مي كند.نگاه نفوذناپذير آينو سپو در اين فيلم به عنوان كارگر يك شركت خدماتي آدم را ياد درخشان ترين انتخاب بازيگري هاي تاريخ سينما مي اندازد.
اما از همه بحث ها كه بگذريم اين فيلم برخلاف فيلم هاي قبلي كه از رمان مذكور اقتباس كرده اند سعي نكرده با انتخاب نامي ديگر اين نكته را متذكر شود كه اين اثر با وجود اقتباس از رمان جنايات ومكافات يك كار مستقل است اما وقتي فيلم تمام مي شود به اين نكته مي انديشيم كه با وجود شباهت زياد داستان فيلم به رمان ، با يك اثر مستقل طرف بوده ايم. و علت اصلي اين قضيه مي تواند فضاي فيلم باشد.فضايي كه بعد از ان هم در فيلم هاي بعدي كوريسماكي به وضوح ديده مي شود. فضاهاي تاريك،شخصيت هاي گوشه گير و كم حرف، محيط هاي خشن صنعتي و قبول شكست در برابر سرنوشت از نكات مشترك آثار كوريسماكي است كه مي تواند از او يك كارگردان صاحب سبك بسازد.كات هاي كم، عدم استفاده از فلاش بك و بازي هاي زماني،عدم استفاده از حركات تكنيكي دوربين همچون تراولينگ و كرين و يا استفاده از تصويربرداري با دوربين روي دست و البته نماهاي فلات و ساده را مي توان از ديگر وجوه آثار كوريسماكي دانست كه قبل از ان مي توان در آثار برسون و راينر فاسبيندر و سهراب شهيد ثالث هم مشاهده كرد. اين مي شود كه با وجود همنامي داستان و همساني خط داستاني در اواسط فيلم مخاطب فكر نمي كند در حال تماشاي يك داستان تكراري است.
اگر بخواهيم فيلم را در بسته هاي متعارف قرار بدهيم مي توان گفت كه به سبك مينيماليست ها بيشتر شبيه است.سبكي كه هم اكنون در تمام دنيا به عنوان شيوه اي مقبول از فيلم سازي مورد استفاده قرار مي گيرد كه در آن به جزييات بيهوده پرداخته نمي شود و تنها داستان مركزي در حال نمايش است.اما به آساني مي توان رگه هايي از سينماي نوار فرانسه و نئو نوار مختص اروپاي شرقي را هم در آن ديد. يك آدم تنها،يك زن كه وارد زندگي آن آدم تنها مي شود،يك پايان سياه كه در انتظار اوست،فضاهاي سياه و تاريك را مي توان از المان هاي فيلم نوار دانست كه در اين فيلم مشهود است هرچند كه شخصيت اول فيلم يك گانگستر يا قاتل حرفه اي نباشد.شايد بتوان فيلم را يك نوار به سبك كوريسماكي دانست.
با اين حال پايبندي به رمان و متن اصلي يكي از مولفه هايي است كه در اين فيلم مشهود است.از اسم فيلم گرفته تا سير روايي و كنش هاي بصري فيلم همه نشان مي دهد كه كوريسماكي به رغم نگاه شخصي و دروني اش به قضيه سعي در وفاداري به قصه اصلي دارد و تا پايان هم همين اتفاق مي افتد.گرچه اين مسئله در سينماي اقتباس فضيلت يا رذيلتي محسوب نمي شود.هستند فيلم هايي كه سعي كرده اند به متن وفادار باشند و اين باعث شده فيلم از المان هاي تصويري و سينمايي فاصله بگيرد همچون فرناندو مريلس كارگردان برزيلي كه فيلم كوري را بر اساس رمان كوري ساراماگو ساخت و فيلم ناموفقي هم از كار در آمد.گاه رمانهايي هستند كه به خاطر فضاي سوبژكتيوشان و مسائل ديگرنياز به تغييرات عمده اي دارند كه بتوان حداقل تم اصلي آن را تبديل به يك نسخه سينمايي با نشانه هاي تصويري كرد.و تغييراتي هم كه بين رمان و فيلم در جنايات و مكافات ديده مي شود به همين قضيه برمي گردد.
كوريسماكي در مصاحبه اي كه مستند زندگي اش داشت در جواب سوالي كه چرا اغلب فيلم هايش را سياه و سفيد مي سازد گفت: براي اين كه نوار خام سيان و سفيد ارزان تر است. همچنين در فيلم جنايات و مكافات به جاي ساخت موزيك اورژينال از موزيك انتخابي همچون موتيف هاي راننده تاكسي ساخته برنارد هرمن استفاده كرده كه اين همه نشان از اين دارد كه با يك كارگردان مستقل و نه تجاري روبرو هستيم كه تنها نياز دارد حرفش را بزند و اين حرف تنها در قالب سينما مي گنجد.چون او يك كارگردان مادرزاد است.
در پايان به ديالوگي از فيلم اشاره مي كنيم.آنجا كه ماركو تويكا مي گويد:من يه كثافت رو كشتم تا يه كثافت از رو زمين كم بشه.اما حالا خودم يه كثافتم.كثافتها شايد بيشتر بشن اما كمتر نميشن.
به گزارش پايگاه خبري پليس،سرهنگ حسين غلامي صبح امروز در گفت و گو با اين پايگاه با اعلام اين خبر گفت : با شروع فصل بهار و تابستان و به تبع آن استفاده راكبين از موتورسيكلت در سطح معابر شهري ،متاسفانه تخلفات رانندگي از سوي اينگونه راكبين به وفور رخ مي دهد و موجب ناامني ترافيكي و حتي امنيتي براي شهروندان و مردم و حتي بالابردن ضايعات انساني مي شود.
وي افزود :برابر دستور دادستان عمومي و انقلاب اصفهان موتورسيكلت سواراني كه موجب تخلف مي شوند و به تذكر و ايست ماموران توجه نمي كنند و متواري مي شوند سهميه سوخت موتورسيكلت آنان قطع مي شود.
اين مقام مسئول تخلفات موتورسيكلت سواراني كه برابر دستور قضائي سهميه سوخت آنان قطع مي شود را عبوراز چراغ قرمز ،تردددر پياده روها وپارك ها،عبوراز محل ممنوع ،سوار نمودن بيش از ظرفيت مجاز (سه تركه )،تردد خلاف جهت و ورود ممنوع و انجام حركات غير متعارف عنوان كرد.
سرهنگ غلامي در پايان گفت :پليس راهور استان با آن دسته از متخلفان حرفه اي و قانون گريز كه به نوعي نظم اجتماع را برهم مي زنند برخورد جدي و قاطع مي كند.
انتهاي خبر // پايگاه خبري پليس ايران //
يك متخصص پوست در كرمانشاه ايجاد چين و چروك و پيري زودرس پوست را از نتايج مخاطره آميز استفاده از دستگاه سولاريوم عنوان كرد.
دكتر علي ابراهيمي در گفتگو با ايسنا اظهار داشت: بسياري به منظور برنزه كردن پوست خود مبادرت به استفاده از دستگاه سولاريوم مي كنند، اما بايد توجه داشت كه استفاده از اين دستگاه مي تواند مخاطرات جدي از جمله سوختگي، سرطان و چروك پوست را در پي داشته باشد.
دكتر ابراهيمي در ادامه تصريح كرد: سولاريوم تشعشعات مصنوعي شبيه به تشعشعات خورشيدي را بر سطح پوست مي تاباند تا رنگدانه هاي پوست را تحريك وبرنزه كنند كه متاسفانه در مواردي به سوختگي حاد پوست منجر مي شود.
وي گفت: پوست بسياري از افراد تحمل حجم عظيم تشعشع مصنوعي را ندارد و لذا قرار گرفتن در معرض تشعشع دستگاه سولاريوم در بلند مدت به سرطانها پوستي منجر مي شود.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه تحت تاثير قرار گرفتن مردم توسط تبليغات ماهواره اي جهت استفاده از اين گونه دستگاه را مايه تاسف عنوان كرد.
وي در پاسخ به سئوالي مبني مقايسه استفاده از دستگاه ياد شد و حمام آفتاب گفت: هيچ يك از اين دو مورد براي برنزه كردن پوست تجويز نمي شود هر چند بايد اذعان داشت مضرات حمام آفتاب در قياس با استفاده از اين دستگاه كمتر است.
رييس سازمان پزشكي قانوني گفت: مرگ و مير ناشي از مسموميت با قرص برنج در چهار سال اخير (87 تا 90) با سير صعودي مواجه بود به نحوي كه از آمار 214 مورد در سال 87 به 463 مورد در سال گذشته رسيد.
به گزارش ايسنا، دكتر احمد شجاعي با بيان اينكه در سال گذشته 463 نفر در كشور بر اثر مسموميت با قرص برنج جان خود را از دست دادند، افزود: اين رقم در مقايسه با سال 89 كه تعداد فوتيهاي ناشي از مسمويت با قرص برنج 406 نفر بود، 14 درصد افزايش يافته است.
به گفته وي بر اساس آمارهاي موجود 259 نفر از فوتيهاي مسموميت با قرص برنج در سال گذشته مرد و 204 نفر زن بودند.
رييس سازمان پزشكي قانوني درباره تركيبات و خطرات ناشي از قرصبرنج تصريح كرد: قرص برنج تركيب خطرناكي از فسفيدهاست كه براي جلوگيري از آفتزدگي برنج انبارشده يا دفع آفات ساير غلات انبار شده و جلوگيري از كپكزدگي آنها استفاده ميشود؛ بر اثر تماس اين ماده با رطوبت، گاز خطرناك فسفين آزاد مي شود كه علت اصلي سميبودن اين ماده است و هر چه تركيبات قرص برنج تازهتر باشد گاز بيشتري آزاد ميكند و خطرناكتر است.
شجاعي با ابراز تأسف از افزايش مرگ ناشي از مصرف قرص برنج يادآور شد: خوردن قرص برنج در بزرگسالان يكي از علل خودكشي است براي مثال شايعترين عامل خودكشي در هند خوردن يا استنشاق اتفاقي اين ماده سمي است.
وي تهوع، درد معده، استفراغ، تنگينفس، احساس سرما، عطش، سردرد، تشنج و كما را از جمله عوارض مصرف خوراكي قرصبرنج دانست كه بعد از چهار روز تا دو هفته به دليل نارسايي قلبي مرگ فرد را به دنبال دارد.
رييس سازمان پزشكي قانوني با اشاره به آمارهاي سازمان از متوفيات قرص برنج تصريح كرد: در سال گذشته بيشترين موارد مرگ ناشي از مسمويت با قرص برنج با 205 فوتي در استان تهران ثبت شده است كه تقريبا نيمي از كل فوتيهاي قرص برنج در كشور را شامل ميشود.
وي افزود: پس از تهران استانهاي گيلان با 99 فوتي، مازندران با 41 فوتي و لرستان با 32 فوتي در رتبههاي بعدي مرگ ناشي از مسموميت با قرص برنج قرار دارند. اين در حالي است كه آمار مرگ و مير ناشي از مسموميت با قرص برنج در ديگر استانها زير 20 نفر و عمدتا كمتر از 10 نفر است، هر چند برخي استانها هيچ مورد فوتي با قرص برنج ندارند.
به گزارش ايسنا، شجاعي اظهارداشت: آمار مرگ و مير ناشي از مسموميت با قرص برنج در سال 87، 214 نفر ( 105 زن و 109 مرد) بود كه با رشد 6.5 درصدي به 228 نفر (124 مرد و 104 زن) در سال 88 رسيد. همچنين آمار مرگ ناشي از مسمويت با قرص برنج در سال 89 نسبت به سال 88 با رشد قابل توجهي مواجه شد به نحوي كه با 78.1 درصد افزايش به 406 نفر در سال 89 رسيد.
رييس سازمان پزشكي قانوني با اشاره به اينكه دز كشنده قرص برنج در انسان نامشخص است يادآور شد: هر گونه واردات، توزيع و فروش قرص برنج ممنوع اعلام شده و كاربرد آن به صورت محدود و تحت نظارت جهاد كشاورزي در سيلوها، كشتي و ... است كه متاسفانه به دليل تمايل كشاورزان به مصرف آن براي نگهداري محصولات، ورود آن به شكل قاچاق از كشورهاي همسايه وجود دارد و مسموميت ناشي از آن در بين جوانان ديده ميشود.
وي خاطرنشان كرد: متاسفانه به اشتباه در بين افراد شايع شده كه قرص برنج شادي آور است اما در مواردي مصرف تنها نصف قرص برنج نيز مرگ فرد را به دنبال داشته است.
زني در دادگاه خانواده گفت كه به دليل ايراد گرفتن و تمسخر كردنهاي شوهرش ديگر حاضر نيست با او زندگي كند. او معتقد بود كه چاقياش باعث شده كه خانواده شوهرش نيز به او خرده بگيرند و زندگي را برايش جهنم كنند.
به گزارش ايسنا، زوجي جواني در دادگاه خانواده حضور يافتند و درخواست طلاق توافقيشان را به قاضي دادگاه ارائه كردند. مرد كه 39 سال داشت در ابتداي جلسه خطاب به قاضي گفت: سال 87 با همسرم ازدواج كردم اما از همان ابتدا خودم به اين ازدواج راضي نبودم اما نميدانم چطور شد كه يك مرتبه خود را برسر سفره عقد يافتم و همان لحظه متوجه انتخاب اشتباه خود شدم اما نميتوانستم آن مراسم را ترك كنم.
وي ادامه داد: همسرم از همان ابتدا علاقه داشت به من دستور بدهد، گويي من رعيت و او ارباب من است، اوايل براي برقرار شدن تعادل در زندگي گوش به فرمانش بودم اما بعد از گذشت مدتي او علاوه بر من با خانوادهام نيز همانگونه رفتار ميكرد، اما خانوادهام نتوانستند رفتارهاي او را تحمل كنند.
مرد جوان با بيان اينكه همسرم براي به كرسي نشاندن حرفهايش از هر حربهاي استفاده ميكند، خاطر نشان كرد: چندين بار همسرم براي اينكه حرف خود را به كرسي بنشاند، خواهرهايم را كتك زده تا به آنها ثابت كند حرف، حرف اوست و متاسفانه هيچ وقت از رفتارهاي خود پشيمان نشده است.
در ادامه جلسه رسيدگي، زن جوان كه 35 سال داشت، مدعي شد، شوهرم هميشه سعي دارد من را ديوانه و لجباز معرفي كند، در حالي كه هيچ وقت بيان نكرده است كه چرا من اينگونه رفتار ميكنم.
وي بيان كرد: شوهرم از همان ابتدا ظاهر من را ديد، اما به محض اينكه عقد كرديم، سعي داشت به دليل اينكه چاق و درشت اندام هستم من را مقابل خانوادهاش خرد كند و خانوادهاش او را در اين راستا هيچ وقت تنها نميگذاشتند و هميشه من را مسخره ميكردند.
زن جوان در حالي كه به آرامي گريه ميكرد، خطاب به قاضي گفت: هر كس ديگري جاي من بود وقتي مقابل همه مسخرهاش ميكردند از خود يك واكنشي نشان ميداد و من متاسفانه در موقع عصبانيت اختيارم را از دست ميدهم، اما هيچ وقت شوهرم سعي نكرد به خانوادهاش تذكر بدهد كه اين فردي كه شما مسخرهاش ميكنيد همسر من و مادر دخترم است.
وي افزود: به دليل رفتارهاي ناشايست همسرم، دخترم نيز تحت تاثير او قرار گرفته و من را مسخره ميكند.
در ادامه جلسه دادگاه، مرد جوان تصريح كرد: همسرم هرچقدر هم كه عصباني شود حق ندارد خواهرهاي من را كتك بزند، من ديگر نميخواهم با او زندگي كنم.
در ادامه دادگاه، قاضي خطاب به مرد جوان گفت: شما از ابتدا از ظاهر همسرتان كاملا آگاه بوديد و اينكه شما و خانوادهات باعث دلسري و ناراحتي همسرت ميشويد رفتاري كاملا غيراخلاقي است. شما بايد به دليل وجود دخترتان زندگيتان را بسازيد نه اينكه به دليل حرفهاي ديگران، زندگيتان را نابود كنيد.
بعد از صحبتهاي قاضي، مرد جوان افزود: من و همسرم به تفاهم رسيدهايم كه از يكديگر جدا شويم، زيرا در كنار يكديگر احساس خوشبختي و آرامش نميكنيم.
زن جوان نيز گفت: من خواهان مهريه 300 سكهاي خود هستم و حضانت دخترم را نيز به پدرش ميسپارم.
به گزارش ايسنا، قاضي دادگاه بعد از شنيدن و اظهارات زوج جوان، به دليل اصرار بيش از حد آنها به جدايي، حكم طلاق توافقيشان را صادر كرد و مرد را به پرداخت ماهيانه يك سكه بهار آزادي محكوم كرد
عكسهاي بسيار جالب از مرز كشورهاي مختلف
هلند و بلژيك
اسپانيا و پرتغال
مرز مزرعه اي بين اسكاتلند و انگليس
متلت لائوس - ميانمار - تايلند
مرز الجزاير و مراكش
مرز بين آلمان - چك و اتريش
پل مرزي بين اسپانيا و فرانسه
خط عدم تجاوز هند و پاكستان
ديوار بين آمريكا و مكزيك
راه سفيد بين آمريكا و كانادا
مرز رودخانه اي سه كشور آمريكاي لاتين
حضور همزمان در چهار ايالت آمريكا
مرز آسيا و اروپا در روسيه
مرز منطقه كروات نشين و مسلمان نشين بعد از جنگ و بازسازي
مرز پاكستان و چين
مرز كوبا و آمريكا در گوانتانامو
مرز ايتاليا و فرانسه
مرز مالزي و اندونزي
مرز كره شمالي و جنوبي
مرز دو ايالت آمريكا
استخري در دو ايالت كاليفرنيا و نوادا
مرز هند و نپال
مرز ازبكستان و تاجيكستان
مرز عربستان صعودي و يمن
مرز نروژ و سوئد
مرز ورودي كشور يونان از طرف تركيه
شهر هاي ايران به دلايل مختلفي اعم از گسترش ، سياست، اقتصاد ، تغيير رژيم و ... تغيير يافته است و در سال 1386 بدين گونه مي باشد.
نام جديد | نام قديم | نام جديد | نام قديم |
آبادان | عبادان | آذرشهر | دهخوارقان |
آمل | محمودآباد | اراك | عراق عجم-سلطان آباد |
اصفهان | اسپانه-سپاهان | انديمشك | صالح آباد |
انزلي | بندر پهلوي | اروميه | رضاييه |
اهر | ارسباران | اهواز | ناصري |
ايذه | مال امير | ايرانشهر | بمپور |
بابل سر | مشهد سر | كرمانشاه | باختران |
بندر امام | بندر شاهپور | بندر تركمن | بندر شاه |
بندر عباس | گمبرون | بهشهر | اشرف |
پيرانشهر | خانه | تنكابن | شهسوار |
جيرفت | سبزواران | خدابنده | قيدار |
خرمشهر | محمره | دامغان | صددروازه |
دشت آزادگان | سوسنگرد-دشت | ميشان | هفاچيه |
رامسر | سخت سر | ري | ركس-راقس |
زابل | نصرت آباد | زاهدان | دزداب |
ساري | طوسان سياه | سبزوار | بيهق |
سلماس | شاپور | سمنان | قومس |
شادگان | فلاحيه | شاد آباد غرب | هارون آباد |
شهر كرد | ده كرد | فردوس | تون |
فريدن | داران | قائم شهر | شاهي=علي آباد |
قمشه | شهرضا | كاشمر | ترشيز |
گرگان | استرآباد | لنجان | زرين شهر |
مشهد | سناباد | مهران | منصور آباد |
ميانه | ميانج | هشترود | آذران |
همدان | هگمتانه | هويزه | حذيره |
يزد | گت | - |
شادترين و مرفه ترين كشورهاي دنيا